Serdecznie zapraszamy na 3 BAŁTYCKI MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL KLAWESYNOWY, który odbędzie się w dniach 29 września – 9 października 2022.

Podczas festiwalu będzie można usłyszeć wyjątkowej jakości wykonania muzyki klawesynowej przy udziale młodych talentów polskiej i światowej klawesynistyki, jak również wzbogacić wiedzę podczas kursów mistrzowskich.

PROGRAM:

Koncerty: godz. 19.00

29.09/ Maksym Zajączkiewicz ( Gdańsk

1.10 / Cristiano Holz ( Portugalia)

4.10/ Przegląd Młodych Talentów Klawesynistyki

6.10/ Elena Zhukova ( Ukraina)

8.10/ Corina Marti ( Szwajcaria)

Kursy mistrzowskie:  godz. 12.30- 14.00 ; 15.30 – 18.00

2.10 / Cristiano Holz

09.10/ Corina Marti

Czynne uczestnictwo / wymagane zapisy
Zgłoszenia zawierające biogram artystyczny należy wysyłać na adres e-mail: bmfk.masterclass@gmail.com.
Liczba miejsc ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.
Bierne uczestnictwo / niewymagane zapisy

Wszystkie wydarzenia odbędą się w sali wielofunkcyjnej.
WSTĘP BEZPŁATNY
Szczegóły na:
Corina Marti – profesor najbardziej prestiżowej instytucji zajmującej się badaniem i wykonawstwem muzyki dawnej Schola Cantorum Basiliensis jest największym autorytetem w dziedzinie interpretacji najwcześniejszej muzyki klawiszowej. Gdańskie Archiwum Państwowe posiada jedno z najważniejszych i najbardziej unikatowych źródeł renesansowej muzyki klawiszowej – Tabulaturę Gdańską z ok. 1591 roku. Po wieloletnich doświadczeniach w interpretacji muzyki średniowiecza i renesansu Corina Marti zinterpretowała Tabulaturę Jana z Lublina, co poskutkowało przełomowym nagraniem tego repertuaru, który objawił się w nowy, świeży i historycznie wiarygodny sposób, wzbudzając zainteresowanie melomanów na całym świecie. Artystka zgodziła się przygotować na III BMFK specjalny program, w centrum którego znajdzie się Tabulatura Gdańska, oraz Tabulatura Oliwska. Gdańskie skarby zostaną ukazane w kontekście repertuaru polskiego, który cieszył się w okresie renesansu ogromną popularnością w całej Europie, czego dowodem są zachowane w zagranicznych źródłach epoki tańce polskie. Podczas koncertu usłyszymy repertuar Tabulatury Gdańskiej wykonany w sposób niepowtarzalny, zaskakujący i wciągający. Być może spotkanie Coriny Marti z Tabulaturą Gdańską zaowocuje kolejnym przełomem w dziedzinie poznania muzyki dawnego Gdańska, co udało się Corinie zrobić już z muzyką Florencji, Monachium, Lublina i Krakowa.

Elena Zhukova – profesor Akademii Muzycznej w Kijowie, sztuki interpretacji klawesynowej uczyła się m. in. u najznamienitszego klawesynisty polskiego Władysława Kłosiewicza. Niezwykle wszechstronna artystka koncertuje na klawesynie oraz fortepianach historycznych interpretując i odkrywając muzykę ukraińską i polską, oraz repertuar europejski, w sposób wzbudzający aprobatę melomanów i krytyków. W sercu koncertu Eleny Zhukovej będzie muzyka klawesynistów francuskich, ale nie zabraknie też akcentów regionalnych, w koncert włączone zostaną też dzieła kompozytorów ukraińskich. Dzięki działalności Eleny Zhukovej Kijów wyrasta na znaczący i szanowany ośrodek muzyki dawnej.

Cristiano Holtz – uczył się u legendarnych klawesynistów takich jak Jacque Ogg, czy Gustav Leonhardt, którego jest ostatnim uczniem. Wyrafinowana sztuka Gustava Leonhardta wywarła największy wpływ na Cristiano Holtza. Artysta skupia się na interpretacji muzyki niemieckiej. Lata zgłębiania sztuki niemieckiej sztuki wykonawczej XVIII wieku sprawiły, że interpretacje Cristiano Holtza należą do najbardziej przemyślanych, głębokich i wiarygodnych historycznie, dzięki czemu w muzyce Bacha, Hendla czy Matthesona słuchacze odnajdują na nowo treści i emocje w niej zawarte. Wieczór z muzyką mistrzów niemieckich pozwoli przenieść się do Gdańska czasów Johanny Schopenhauer, kiedy to młodzi muzycy poszukiwali nowych, bezpośrednich sposobów na wzbudzanie emocji w słuchaczu, odrywając się od skostniałej „teorii afektów”, leżącej u podłoża muzyki pokolenia ich mistrzów. W historii muzyki jest to moment, w którym bezpośrednio po baroku rodzi się postawa romantyczna wśród kompozytorów starszych o niemal trzy pokolenia od Beethovena.

Maksym Zajączkiewicz – wykładowca Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, pasjonat muzyki dawnego Gdańska. Kolejny wieczór z cyklu „Z archiwalnych półek” będzie okazją do zapoznania się z ignorowanym przez klawesynistów źródłem, jakim jest manuskrypt AP-GD 959/274 przechowywany w Gdańsku, pochodzący z kościoła św. Jerzego w Malborku. „Muzyka zapomnianego wirtuoza z prowincji” zostanie zaprezentowana na tle gdańskich mistrzów tego okresu, Goldberga, Gronaua i du Graina w aranżacji i wykonaniu Maksyma Zajączkiewicza.

Organizator:

Projekt został dofinansowany ze środków Miasta Gdańska.
Patroni medialni : 
Trójmiasto.pl
TVP 3 Gdańsk
Presto.pl
Radio Plus