Serdecznie zapraszamy 26 czerwca (czwartek) o godz. 19.00 na „Koncert Inauguracyjny Cappelli Gedanensis”, otwierający VI Festiwal „Letnie Wieczory u Menonitów”, który pomimo nazwy odbywa się w tym roku u Oblatów.

Wykonawcy:

Cappella Gedanensis 

Konstanty Wileński (fortepian)

W programie m.in.:

I. Berlin: Alexander’s Ragtime Band na orkiestrę kameralną
P. Mc Cartney & J. Lennon: Yesterday oprac. K.Wileńskiego na orkiestrę
smyczkową
E. Garner: Play Piano, Play na fortepian i kontrabas
G. Shearing: Lullaby of Birdland na skrzypce, fortepian i kontrabas
B. Graham „You Raise Me Up” na głos i fortepiano – Mykola Yefymenko,
tenor
K. Wileński: Ragtime na skrzypce, trio jazzowe i orkiestrę smyczkową
G. Gershwin: Of thee I sing, Embranceble You na głos i fortepiano –
Wiktoria Rudnicka, alt
G. Gershwin: Summertime, I got rhythm na głos i fortepiano – Klaudia
Trzasko, sopran
K. Wileński: Koncert – fantazja na tematy Gershwina na fortepiano, trio
jazzowe i orkiestrę kameralną

KONCERT ODBĘDZIE SIĘ W SALI WIELOFUNKCYJNEJ

WSTĘP WOLNY


Konstanty Wileński pochodzi z inteligenckiej rodziny o bogatych tradycjach
muzycznych. Jego dziadek kompozytor Ilia Wileński był pierwszym dyrektorem

Filharmonii w Kijowie i jednym z założycieli trzech teatrów dramatycznych.
Panującą w domu twórczą atmosferę uświetniały spotkania i koncerty, grywali tam znakomici muzycy,
jak Władimir Horowitz i Henryk Neuhaus. W domu dziadka bywała także legendarna amerykańska
tancerka – Isadora Duncan.
Wychowany w duchu artystycznego klimatu domu rodzinnego Konstanty podjął naukę w
Konserwatorium Kijowskim, które ukończył z wyróżnieniem. Studiował u znanych pedagogów, takich
jak: A. Sztogarenko (kompozycja), R. Łysenko (fortepian). ”Jestem dumny, że zawodowy rodowód
moich profesorów fortepianu sięga do samego Franza Lista. Ariadna Łysenko-moja profesor fortepianu
byla uczennica znakomitego pianisty Neuhausa, który wirtuozerię czerpał z Leopolda Godowskiego –

wybitnego ucznia Franza Lista. To jedna linia moich profesorów sięgająca Franza Lista. Należy
przypomnieć że w drugiej linii nauczycielem mojej profesor Łysenko był znany Abram Lufer, uczeń
Grigorija Beklemiszewa, którego nauczycielem był znakomity Feruccio Busoni – uczeń
Franza Lista”.(K.W.). Równocześnie konsultacje z zakresu kompozycji udzielali mu Rodion Szczedrin i
Aram Chaczaturian. Ukończył także w uczelni tej studia podyplomowe.
Jako profesor Konserwatorium w Kijowie, prowadził zajęcia z harmonii, orkiestracji i improwizacji. Jest
kompozytorem i koncertującym pianistą. Posiada unikalny talent łączenia klasyki i jazzu. Uprawia różne
gatunki muzyki: od wokalno-symfonicznej poprzez symfoniczną, teatralną, kameralną po jazzową.
Koncertuje na całym świecie, z tak znakomitymi orkiestrami, jak: Królewską Orkiestrą w Brukseli,
Jerozolimską Symfoniczną Orkiestrą czy Filharmonią Moskiewską. Uczestniczył w wielu
międzynarodowych festiwalach muzycznych i jest laureatem szeregu z nich: Polska Klasyka (w Opolu),
Festiwal Muzyki Żydowskiej (w Wielkiej Brytanii i Izraelu), Warszawska Jesień w 98 r.– jako kompozytor,
Konkurs Artystów Sceny (Jazz-trio K. Wileńskiego Laureata II nagrody, 1986, Chmielnicki, Ukraina),
GOŁOSIJEWO 88 (Kijów, Ukraina), XI Międzynarodowy Moskiewski Festiwal, SOLO-DUO-TRIO (Kraków
1989), Międzynarodowy Festiwal Bethovena (Falsterbo, Szwecja 1998), Festiwal Mozarta (Warszawa
2018), Karlskrona International Piano Festival ( Karlskrona, Szwecja, 2019), Festiwal Akademii
Muzycznych ( Warszawa, 2021), Blekinge International Piano Festiwal (Karlshamn, Szwecja, 2022), IV
Festiwal Letnie wieczory u Menonitów (Gdańsk, 2023) – jako pianista.
Ma w swoim dorobku trzynaście płyt z własnymi kompozycjami: „Lunnyj Serp” (Melodia, Moskwa,
1987), „All The Things You Are”(Melodia, Moskwa, 1989), „Jazz Trio Duet Solo”(KOHC, 2001), „Flute in
Love”(Alexander, Israel, 2002), „K.Vilensky – Works for Piano”(KOHC, 2004),”Bolling -Vilensky” Polskie
Radio, Warszawa (2004), „Scott Joplin RAGTIMES” Radio Gdańsk (2005), „Mozart-Blues” (Israel 2008),
K. Wileński „Kaszubska suita” (Dziennik Bałtycki, 2018), „ W Drodze do wolności” (Dziennik Bałtycki,
2018), Classical Meets Jazz (Soliton, 2019), SOLO (Soliton, 2020), Swinging Christmas (Soliton, 2020),
Gershwin/Vilensky (Solion, 2024).
Jako pianista-wirtuoz i kompozytor muzyki fortepianowej w ostatnich latach cieszy się dużym
uznaniem pianistów światowej sławy, zamawiających i wykonujących jego kompozycje. Do najbardziej
znanych utworów Konstantego Wileńskiego zaliczyć można: SONATĘ, szwedzka gazeta BLT(Blekinge
Läns Tidning) pisała po wykonaniu tej sonaty – …Podobieństwo między utworami obecnie żyjącego
Wileńskiego a genialnego romantyka Franza Lista, który zmarł w 1886, jest bardzo bliskie. Obydwaj są
doskonali w wirtuozowskich pasażach, które potrzebują wspaniałej techniki i ogromnej kompetencji
muzycznej…, WARIACJE NA TEMAT PAGANINIEGO na fortepian, trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną,
KONCERT- FANTAZJĘ NA TEMATY GERSHWINA na fortepian, trio jazzowe i orkiestrę symfoniczną,
…Pierwsze dźwięki „The man I love” zapoczątkowały nastrojowe, mistrzowskie pod względem formy
„Koncert-Fantazje na tematy George’a
Gershwina”. Dwanaście genialnie ujętych w utworze, słynnych gershwinowskich tematów, jednych –
ledwo zamarkowanych, innych – nakreślonych wyraziście, połączyło się płynnie w idealną całość…
(Gazeta Wyborcza7.06.99), … W jakimś momencie zorientowałem się, że ciekną mi łzy – dawno nie
byłem tak wzruszony! Wspaniała „stylizowana” orkiestracja, doskonale dopasowane fragmenty z
różnych utworów, pięknie brzmiący fortepian – wydawało się że autorem kompozycji i solistą był nie
Konstanty Wileński, lecz sam Gershwin!(relacje Vadima Brodskiego po wykonaniu Koncertu-Fantazji
na tematy Gershwina), TANIEC DIABŁA na dwa fortepiany, WARIACJE NA TEMATY BACHA, WARIACJE
NA TEMATY CHOPINA na fortepian(trio jazzowe) i orkiestrę smyczkową. Jego opracowanie „Lotu
Trzmiela” w krótkim okresie stało się znane w środowisku muzycznym świata.
Konstanty Wileński jest inicjatorem zaistnienia tablicy pamiątkowej Igorowi Bełzie na fasadzie pałacu
biskupów krakowskich w Kielcach, w którym przyszedł na świat sławny muzykolog. Ceremonia
odsłonięcia tablicy odbyła się 7-go sierpnia 2015 roku.
W listopadzie 2004 roku w Filharmonii Wrocławskiej odbyła się I edycja Festiwalu „Jazztopad”.
Jak powiedziała Lidia Geringer D’Oedenberg: zaprosiliśmy absolutnie przodujących pianistów
jazzowych z Polskiej i polskiego pochodzenia, byli to Adam Makowicz, Konstanty Wileński, Leszek
Możdżer.
Atrakcyjność dorobku muzycznego Konstantego Wileńskiego polega na symbiozie muzyki klasycznej i

jazzowej. Dziś ambicją tego muzyka jest budowanie pomostów pomiędzy jazzem a muzyką poważną.
To zresztą wyróżnia go na tle większości „bardzo poważnych” kompozytorów i decyduje o jego
oryginalności (Ruch Muzyczny, 19 marca 2000 r.).