Serdecznie zapraszamy 1 kwietnia (piątek) o godz. 18.00 na koncert muzyki klawesynowej François Couperina-
„Charaktery czyli obyczaje naszych czasów – muzyka i słowo” w wykonaniu prof. Urszuli Bartkiewicz (klawesyn, wybór tekstów) oraz Pawła Pawłowicza (lektor).
W programie:
François Couperin (1668-1733)– Pièces de clavecin.
Jean de La Bruyère (1645-1696) – „Charaktery czyli obyczaje naszych czasów”.
Vingt-Cinquième Ordre z IV księgi (1730):
La Visionaire
La Mistérieuse
La Monflambert
La Muse victorieuse
Les Ombres errantes
Dix-huitième Ordre z III księgi (1722):
Allemande La Verneüil
La Verneüilléte
Soeur Monique
Le Turbulent
L’Atendrissante
Le Tic-Toc-Choc ou Les Maillotins
Le Gaillard-boiteux
Vingt-Sixième Ordre z IV księgi (1730):
La Convalescent
Gavotte
La Sophie
L’Epineuse
La Pantomime
Koncert w ramach sesji naukowo-artystycznej „Sztuka europejskiego baroku – Francja”.
WYDARZENIE ODBĘDZIE SIĘ W SALI WIELOFUNKCYJNEJ.
WSTĘP WOLNY
URSZULA BARTKIEWICZ – klawesyn.
Absolwentka Akademii Muzycznej w Krakowie oraz studiów podyplomowych w Paryżu. Wsród
nagród i wyróżnień na konkursach muzycznych znajduje się Główna Nagroda na Festiwalu Pianistyki
Polskiej w Słupsku, Nagroda Publiczności na Konkursie Klawesynowym w Paryżu oraz Złoty Medal
– Pierwsza Nagroda na Konkursie Klawesynowym Conservatoire de Musique we Francji. Przez wiele
lat doskonaliła swoje artystyczne umiejętności na międzynarodowych kursach mistrzowskich w
Pradze, Zurichu, Stuttgarcie, Madrycie, Paryżu.
Prof. dr hab. Urszula Bartkiewicz prowadzi klasę klawesynu i kieruje Katedrą Klawesynu, Organów i
Muzyki Dawnej w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Wprowadziła do programów edukacji
muzycznej kształcenie na instrumentach dawnych. Prowadzi intensywną działalność artystyczną,
naukową i dydaktyczną. Wśród artystycznych prezentacji w formie koncertów, nagrań radiowych,
płytowych i rejestracji „na żywo” posiada wiele prawykonań i premier, zarówno dzieł kompozytorów
dawnych, jak i współczesnych . Jako pierwsza nagrała Sonaty klawesynowe G.P.Del Buono oraz
wiele utworów polskich. Jako solistka (występując także z orkiestrą) oraz kameralistka brała udział w
koncertach w kraju, m.in. w festiwalach i cyklach takich jak Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku,
Festiwal w Łańcucie, Vratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Festiwal Polskiej Muzyki
Współczesnej we Wrocławiu, Warszawskie Spotkania Muzyczne, Conversatorium Organowe w
Legnicy, Festiwal Radiowy Szymanowski i jego Europa, Festiwale Tempus Paschale w Lublinie, Dni
Bachowskie w Krakowie, Festiwale Muzyki Dawnej w Lublinie, Warszawie, Gdańsku, Białymstoku,
Bydgoszczy, Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” w Sanoku oraz w
koncertach i festiwalach za granicą w Austrii, Belgii, Czechach, Francji, Hiszpanii, Holandii, Litwie,
Łotwie, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, USA, Wielkiej Brytanii, Włoszech. W roku 2000
uzyskała prestiżową nagrodę FRYDERYKA za czteropłytowy album Johann Sebastian Bach Das
Wohltemperierte Klavier, a w roku 2010 nominację do tej nagrody za CD Polska Muzyka
Klawesynowa, vol.1 Józef Elsner.
Badania naukowe i artystyczne prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz dotyczą przede wszystkim obszaru
muzyki wieku XVII i XVIII, ze szczególnym naciskiem na dziedzictwo polskiej kultury muzycznej i
odkrywanie nieznanych zabytków muzycznych. Rezultatem są referaty i wykłady w Polsce oraz za
granicą (USA, Słowacja, Czechy), a także publikacje (artykuły, komentarze redakcyjne, płyty).
Wśród opublikowanych prac znajdują się krytycznie opracowane edycje nutowe: Polska muzyka
klawiszowa z Wydawnictwa Józefa Elsnera, AMFN Bydgoszcz 2008. Edycji towarzyszyło
prawykonanie fonograficzne- dwie CD Polska Muzyka Klawesynowa : vol.1 Józef Elsner, vol. 2.
Andrychowicz, Grem, Kamieński, Karboski, Morawski, Potocka, Tyszkiewicz, Unicki, Wejnert,
Urszula Bartkiewicz – klawesyn (DUX, 2009). Kolejne krytyczne edycje nutowe to: Carl Joseph
Birnbach (1751-1805)-Concert pour le clavecin avec l’accompagnement deux violons, deux
hautbois, deux cors de chasse, viola et basse (ca 1790), AMFN Bydgoszcz 2017, prawykonanie 8.03.
2016 w Bydgoszczy (Urszula Bartkiewicz – klawesyn, Orkiestra Barokowa AMFN), Carl Joseph
Birnbach (1751-1805) – Concerto a due cembali (ca 1790), AMFN Bydgoszcz 2017, prawykonanie
22.02.2018 w Brnie, Czechy (Urszula Bartkiewicz, Barbara Maria Willi – klawesyny) oraz Nieznane
polonezy kompozytorów polskich na klawesyn lub fortepian ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej w
Toruniu, AMFN Bydgoszcz 2019, prawykonanie 10.03.2020 w Bydgoszczy, prawykonanie
fonograficzne – CD Polonezy Bohdanowicz, Heiliński, Jabłoński, Rodowski, Kozłowski; Urszula
Bartkiewicz – klawesyn (DUX 2020).
Urszula Bartkiewicz zainicjowała i od kilkunastu lat prowadzi coroczne międzynarodowe projekty
artystyczno-badawczo-edukacyjne: Dni Muzyki Dawnej (od 2000 roku ) w AMFN w Bydgoszczy i
Letnie Kursy Metodyczne Muzyki Dawnej (od 2007 roku ) w ZPSM im. F.Chopina w Warszawie.
Paweł Pawłowicz jest absolwentem wydziału instrumentalnego bydgoskiej
Akademii Muzycznej, w specjalności organy w klasie profesorów Radosława
Marca i Piotra Grajtera, oraz specjalności klawesyn w klasie profesor Urszuli
Bartkiewicz (dyplom z wyróżnieniem). Jest również absolwentem Instytutu
Muzycznego Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy w specjalności
dyrygentura chóralna w klasie profesorów Mariusza Kończala i Bernarda
Mendlika. Od 2012 roku jest pracownikiem dydaktycznym Katedry Klawesynu,
Organów i Muzyki Dawnej macierzystej uczelni.
W kręgu jego zainteresowań muzycznych znajduje się również
wokalistyka. W latach 2014-2020 wraz z prof. Mariuszem Kończalem prowadził
działający w Bydgoszczy Męski Zespół Chorałowy. W 2019r. powołał do
istnienia renesansowy zespół wokalny Exploratori Ensemble. Jest
pomysłodawcą i koordynatorem Seminarium Wokalnego Muzyki Dawnej,
odbywającego się od 2019 roku w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Brał udział w licznych kursach mistrzowskich w swoich specjalnościach.
Współpracuje z światowej klasy ekspertami w zakresie historycznie
poinformowanego wykonawstwa muzyki dawnej, których skupia Katedra
Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Jest inicjatorem powstania zespołu instrumentów historycznych Bydgoszcz
Barok Ensemble, z którym zadebiutował 27 sierpnia br. na festiwalu Fide et
Amore w Żorach wykonując Kantatę Membra Jesu Nostri Dietricha
Buxtehudego. Współpracował z Sanktuarium Jasnogórskim. Brał udział w
przygotowaniu do druku mszy F-dur Józefa Elsnera, jej prawykonaniu po
śmierci kompozytora i nagraniu na płytę, która ukazała się jako kolejna z serii
Jasnogórska Muzyka Dawna. Jest współautorem płyt CD, m.in. Libertas – w
hołdzie wolności, Rencontres (Duos Sacrés), Gragorian Grace Sacret worsk. Był
pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym festiwalu Letnie Koncerty Organowe
i Kameralne w Dobrodzieniu w latach 2010-2015. Od roku 2013 jest organistą i
dyrygentem w parafii pw. św. Antoniego w Bydgoszczy.