Serdecznie zapraszamy 25 czerwca (niedziela) o godz. 19.00 na koncert realizowany w ramach XII Euro Chamber Music Festival pt.: „Kameralnie z Operą Bałtycką”.
Wykonawcy:
ORKIESTRA OPERY BAŁTYCKIEJ
KONCERT ODBĘDZIE SIĘ W SALI WIELOFUNKCYJNEJ
WSTĘP WOLNY
absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, student Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. W latach 2017-2020 student Wydziału Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, na kierunku dyrygentura symfoniczna, w klasie dr hab. Marzeny Diakun.
Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (2019). Uczestnik kursów mistrzowskich z argentyńskim dyrygentem Luisem Gorelikiem (2022), z Georgem Tchitchinadzem (2022) oraz prof. Moniką
Wolińską (2022). W trakcie edukacji akademickiej dyrygent-praktykant współpracujący z Filharmonią Dolnośląską podczas praktyk dyrygenckich.W 2020-2021 roku student studiów podyplomowych w zakresie Zarządzanie spółkami i instytucjami na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Od października 2021 roku student
dyrygentury symfoniczno-operowej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, w klasie dyrygentury prof. Przemysława Stanisławskiego. W ramach działalności
uczelnianej stale współpracuje z orkiestrą Pro Musica Nova oraz asystuje przy przedstawieniach operowych i koncertach w Akademii Muzycznej
w Gdańsku. W kwietniu 2022 roku dyrygent na koncercie w ramach 8. Koncertu Muzyki Filmowej.
Od roku 2021 ściśle związany z Operą Bałtycką w Gdańsku, w której jest asystentem do przedstawień operowych (m.in. współpracował przy wystawianiu takich utworów, jak: Fidelio
L. van Beethovena, Thaïs J. Masseneta, Don Kichot L. Minkus czy L’Enfant et les sortilèges (Dziecko i czary) M. Ravela).
W tej instytucji także jako beneficjent programu stypendialnego Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-rezydent” na sezon artystyczny 2022/2023, podczas którego, 17
lutego 2023 roku zadebiutował w Operze Bałtyckiej, prowadząc samodzielnie spektakl „Hrabina” Stanisława Moniuszki. W ramach programu stypendialnego Trajan Muryń
współpracuje z takimi dyrygentami jak: Michał Krężlewski, Nicolas Krauze, Franck Chastrusse Colombier czy Yaroslav Shemet.
Arnaud Kaminski
Skrzypek, aranżer, propagator kultury i życia muzycznego.
Urodził się w Paryżu, tam ukończył z wyróżnieniem Konserwatorium Paryskie w klasie Rolanda Daugareila (wychowanek Yehudi Menuhina i Henryka Szerynga) oraz Hratchy Haroutuniana (były asystent Leonida Kogana w Konserwatorium Moskiewskim). Jest również absolwentem gdańskiej Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w klasie prof. Macieja Sobczaka. Doskonalił się dodatkowo u Konstantego Andrzeja Kulki, Sergieja Stadlera, Tomasza Tomaszewskiego, Adama Kosteckiego. Wiedzę w zakresie kameralistyki czerpał u wybitnych artystów i pedagogów jak Eberhard Feltz, Anna Prabucka-Firlej, członkowie Quatuor Ebène, Apollon Musagète Quartett, Moscow Trio, Fine Art Quartet zaś umiejętności w zakresie gry orkiestrowej doskonalił w Swedish National Orchestra Academy w Göteborgu. Ponadto studiował polonistykę na paryskiej Sorbonie, otrzymując dyplom DEUG z wyróżnieniem pocztu profesorskiego. Brał udział w konferencjach i sesjach naukowych zarówno we Francji, jak i w Polsce m.in. w Uniwersytetach Sorbony, Warszawskim i Śląskim, Akademiach Muzycznych w Łodzi, Gdańsku, Warszawie. W 2018 z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę Niepodległości był głównym koordynatorem konferencji na Uniwersytecie Sorbony współfinansowanej przez Instytut Adama Mickiewicza.
Arnaud Kaminski jest laureatem międzynarodowych konkursów m.in. w Paryżu, Wilnie i Barletcie. Muzykował w zespołach kameralnych w towarzystwie wybitnych artystów jak m.in. Ivry Gitlis, Anna Maria Staśkiewicz, Janusz Wawrowski, Tytus Wojnowicz, Nika Guliashvili, Antoine de Grolée, Giuseppe Nova ale także z muzykami związanymi z prestiżowymi orkiestrami jak m.in. Orchestre National de France, Orkiestra Kameralna Amadeus, Narodowe Forum Muzyczne czy Orchestre National de Bretagne. Członek i aranżer Duo del Gesù założonego w 2010 wspólnie z altowiolistą Krzysztofem Komendarek-Tymendorfem – zespół jest zapraszany na rozmaite festiwale europejskie i liczy kilkaset wykonanych koncertów. Zapraszany jako koncertmistrz orkiestrowych projektów i tournée po Europie i Azji, występuje równieź jako solista równolegle do jego kariery pedagogicznej i muzyka orkiestrowego na stanowisku muzyka solisty Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej.
Pomysłodawca i dyrektor międzynarodowych przedsięwzięć muzycznych i kulturalnych we Francji i w Polsce jak Euro Chamber Music Festival Gdańsk od 2012 i Nadbałtycki Konkurs Duetów Smyczkowych od 2015, w latach 2013-2018 był organizatorem cyklicznych koncertów we francuskim departamencie La Manche. Podczas Pandemii w 2020, był inicjatorem projektu pt. Maj z Mozartem, stanowiący jedną z pierwszych w Polsce inicjatyw koncertów online.
Autor monografii o Ivry Gitlisie oraz spektaklu pt. Listy L. van Beethovena, którego wyreżyserował z Danielem Olbrychskim w roli głównej z okazji 250. rocznicy urodzin kompozytora. Kompozytorzy jak m.in. Thomas Emanuel Cornelius, Stephan Kühne, Tadeusz Dixa, Gunar Kàrel Mason, Mathis Zielinski zadedykowali mu utwory.
W 2013 i 2014, dzięki mecenasowi Xavier Guerlin, miał zaszczyt grać na skrzypcach „Wranitzky” autorstwa Jakobusa Stainera, które były własnością Wolfganga Amadeusa Mozarta.
Obecnie gra na skrzypcach autorstwa Christiana Augusta Meinela z 1794 r.
Krzysztof Komendarek-Tymendorf
Altowiolista-solista, kameralista, pedagog akademicki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (dr hab. MBA), nauczyciel mianowany w Szkole Muzycznej im. Zygmunta Noskowskiego w Gdyni, ogólnopolski konsultant Centrum Edukacji Artystycznej (CEA). Należy do grona czołowych polskich altowiolistów swojego pokolenia. Pochodzi z rodziny o głębokich tradycjach muzycznych.
W 2012 r. ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Ireny Albrecht. Doskonalił swoje umiejętności w klasie prof. Wolfganga Klosa i as. Ulricha Schönauera na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu oraz jako gościnny student Swedish National Orchester Academy w Göteborgu. Kształcił się i uzupełniał studia licznymi kursami pod kierunkiem wybitnych pedagogów altówki, takich jak Alexander Zemtsov, Matthias Buchholz, Hartmut Rohde, Avri Levitan.
Tajemnice muzyki kameralnej zgłębiał u takich mistrzów: Valentin Erben (Alban Berg Quartett), Peter Schuhmayer (Artis Quartett), Apollon Musagète Quartett, Quatuor Ebène, Eberhard Feltz, Peter Matzka czy Averis Kuyumjian. Współzałożyciel i muzyk kameralista w zespołach Balthus Quartet oraz Duo del Gesù, występował wspólnie ze znamienitymi artystami, jak Christoph Hartmann, Avri Levitan, Wolfgang Klos, Joanna Woś, Krzysztof Podejko, Janusz Wawrowski, Bartosz Koziak, Anna Staśkiewicz, Bartosz Woroch, Mateusz Smoczyński, NeoQuartet, Mitch&Mitch, Zbigniew Wodecki, Jan Englert czy Daniel Olbrychski.
Laureat międzynarodowych i ogólnopolskich prestiżowych konkursów, nagród oraz stypendiów.
W wieku 24 lat, po wygraniu dwóch oficjalnych konkursów na stanowisko asystenta, podjął pracę w Alma Mater, obecnie pracuje na stanowisku adiunkta w klasie altówki oraz kameralistyki. W 2018 roku obronił rozprawę doktorską, a w 2022 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego z wyróżnieniem.
W roku 2017 otrzymał odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, nagrodę okolicznościową od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2022 został odznaczony resortowom Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Jako solista debiutował z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, a jako kameralista z Tytusem Wojnowiczem w Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda.
Zapraszany do wykonywania koncertów w roli solisty m.in. z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Filharmonią Dolnośląską, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej, Cappellą Gedanensis, Capellą Bydgostiensis, Orkiestrą Sinfonietta Pomerania, Orkiestrą Kameralną Progress, Bałtycką Filharmonią Młodych czy Akademicką Orkiestrą Kameralną w Gdańsku. W wielu międzynarodowych orkiestrach symfonicznych i kameralnych pełnił funkcję solisty-lidera sekcji altówek.
W 2020 roku zadebiutował fonograficznie płytą CD pt. ReVIOLAtion w wytwórni płytowej NAXOS, a w 2021 roku zrealizował drugą płytę pt. Quantum of Silence w wytwórni ODRADEK RECORDS (USA). Albumy otrzymały uznane międzynarodowe i krajowe nagrody (m.in. Pizzicato Supersonic Award w Luksemburgu, Clouzine 9. International Music Awards w USA, 5 kamertonów w Diapason Magazine we Francji, nominacje (m.in. Opus Klassik, ICMA) oraz wyróżnienia.
Artysta jest protagonistą altówki i muzyki najnowszej, ma na swoim koncie ponad 50 światowych prawykonań, współcześni kompozytorzy dedykują mu swoje dzieła. Jego artykuły publikowane są m.in. w: Journal of the American Viola Society (USA) oraz na portalu meakultura.pl.
Prowadzi wzmożoną aktywność koncertową oraz pedagogiczno-dydaktyczną w Polsce jak i za granicą. Zapraszany na renomowane festiwale muzyczne. Wykładowca kursów mistrzowskich oraz juror konkursów muzycznych. Jego studenci zdobywają nagrody na konkursach altówkowych i do orkiestr. Od 2012 roku dyrektor EURO Chamber Music Festival, za który otrzymał główną nagrodę i statuetkę w Międzynarodowym Konkursie Muzyczny Orzeł.
Obecnie gra na mistrzowskiej altówce Wojciecha Topy z 2020 roku oraz smyczku Marcina Krupy.