Serdecznie zapraszamy 20 sierpnia o godz. 16.00 na koncert pt.: „Recital kameralny” w ramach cyklu GDAŃSKI SALON KULTURALNY-WARTO TU BYĆ .
Spotykamy się w trzy sierpniowe niedzielne popołudnia po to, aby poznać związanych z trójmiejskim środowiskiem artystów, ich inspiracje, ich plany i wspaniałe osobowości.
Oczywiście wysłuchamy przepięknej muzyki w ich wykonaniu, ale także dowiemy się dlaczego od lat związani są z Miasto Gdańsk, lub jak to się stało że Gdańsk stał się tak ważny w ich ścieżce rozwoju, bo Gdańsk to miasto w którym warto być!
Wystąpią:
Krzysztof Komendarek-Tymendorf – altówka
Anna Prabucka-Firlej – fortepian
W programie:
Max Bruch (1838-1920)
Kol Nidrei op.47 9’30”
Romanze op. 85 8′
Mieczysław Wajnberg (1919-1996)
Sonata op. 28 21′ 30”
Ernest Bloch ( 1880-1959)
Suite Hebraique 12′
KONCERT ODBĘDZIE SIĘ W SALI WIELOFUNKCYJNEJ
WSTĘP WOLNY
Projekt został dofinansowany ze środków Miasta Gdańska.
Krzysztof Komendarek- Tymendorf . Altowiolista-solista, kameralista, pedagog akademicki Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku (dr hab. MBA), nauczyciel mianowany w Szkole Muzycznej im. Zygmunta Noskowskiego w Gdyni, ogólnopolski konsultant Centrum Edukacji Artystycznej (CEA). Należy do grona czołowych polskich altowiolistów swojego pokolenia. Pochodzi z rodziny o głębokich tradycjach muzycznych.
W 2012 r. ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie prof. Ireny Albrecht. Doskonalił swoje umiejętności w klasie prof. Wolfganga Klosa i as. Ulricha Schönauera na Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu oraz jako gościnny student Swedish National Orchester Academy w Göteborgu. Laureat międzynarodowych i ogólnopolskich prestiżowych konkursów, nagród oraz stypendiów.
Jako solista debiutował z Polską Filharmonią Kameralną Sopot, a jako kameralista z Tytusem Wojnowiczem w Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda.
Zapraszany do wykonywania koncertów w roli solisty m.in. z Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Polską Filharmonią Kameralną Sopot, Filharmonią Dolnośląską, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Kaliskiej, Cappellą Gedanensis, Capellą Bydgostiensis, Orkiestrą Sinfonietta Pomerania, Orkiestrą Kameralną Progress, Bałtycką Filharmonią Młodych czy Akademicką Orkiestrą Kameralną w Gdańsku. W wielu międzynarodowych orkiestrach symfonicznych i kameralnych pełnił funkcję solisty-lidera sekcji altówek.
Prof. dr hab. Anna Prabucka-Firlej jest absolwentką w klasie fortepianu prof. Krystyny Jastrzębskiej Akademii Muzycznej w Gdańsku, którą ukończyła 1974 roku. Tytuł profesora sztuk muzycznych otrzymała w 1994 roku. W latach 2003 – 2020 pełniła funkcję Kierownika Katedry Kameralistyki. W latach 1985 – 2005 była zapraszana jako akompaniator i wykładowca na Międzynarodowe Kursy Muzyczne w Weimarze, Bad Sobernheim (Niemcy), Kozani (Grecja). Towarzyszyła największym artystom współczesnego świata muzycznego jak m.in: Siegfried Palm, Eduard Melkus, Thomas Zehetmair, Peter Damm, Maria Czajkowska, Kazimierz Wiłkomirski, Ralf Manno, William Bennett. Jej bogata działalność artystyczna obejmuje występy solowe (w recitalach i koncertach symfonicznych) oraz kameralne, w ośrodkach muzycznych w kraju, większości państw Europy, a także w Chile, Peru, Iranie i Tajlandii. Jest członkiem Tria Gdańskiego, z którym brała udział w wielu znaczących festiwalach muzycznych. Godnym szczególnego podkreślenia jest fakt, że w programach swoich koncertów zawsze umieszcza dzieła kompozytorów polskich, w tym gdańskich jak m.in.: W. Walentynowicz, H. H. Jabłoński, E. Głowski, K. Olczak, C. Paciorek, M. Czerniewicz. Nagrała 8 płyt CD, z których dwie ostatnie to ze skrzypkiem Adamem Bruderkiem „American Sonatas – Ives, Copland, Corigliano”, o której sam kompozytor John Corigliano napisał: …„Byłem pod wielkim wrażeniem wirtuozowskiej, ogromnie muzykalnej interpretacji tego bardzo trudnego mojego dzieła…oboje tak pięknie pokazują znakomitą technikę, ekspresję i liryzm w tym utworze. Bardzo pokochałem to wykonanie”… oraz „Polskie Tria Romantyczne – Chopin, Sowiński” ze światową premierą Tria Sowińskiego. Prowadziła kursy mistrzowskie, seminaria i wykłady w Szwajcarii, Niemczech, Holandii, Finlandii, Grecji, Bułgarii, Litwie, Łotwie, Estonii, Białorusi, Rosji, Chile, Peru, Iranie i Tajlandii oraz w Polsce. Zapraszana jako juror licznych konkursów i przesłuchań krajowych i zagranicznych. Jest promotorem 10 doktoratów oraz recenzentem (ponad 40) przewodów artystycznych, doktoratów i habilitacji oraz postępowań do tytułu profesora sztuk muzycznych. Jej studenci i uczniowie zdobywają nagrody i wyróżnienia (przeszło 230) w konkursach kameralnych m.in. w Paryżu, Rzymie, Oslo, Sztokholmie, Illzach, Wilnie, Druskiennikach, Vallberg, Pörtschach, Smorgoniach, Kałudze, Kijowie, Jeseniku, Nowym Jorku, Płowdiw, Monaco a także w Gdańsku, Łodzi, Wrocławiu, Białymstoku, Bydgoszczy oraz wielu innych. Jest inicjatorem i organizatorem dwóch konkursów – Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. J. Brahmsa w Gdańsku (od 1997 odbyło się 9 edycji), Makroregionalnych Spotkań Zespołów Kameralnych Szkół Muzycznych II st. w Gdańsku (15 edycji) oraz Międzynarodowych Festiwali Duetów Fortepianowych (Gdańsk, 2014, 2016, 2019) i Ogólnopolskich Sesji artystyczno-naukowych „Z zapomnianych kart polskiej kameralistyki”. Odznaczono ją Srebrnym i Złotym Krzyżem Zasługi, medalami: Za Długoletnią Służbę (złoty), Komisji Edukacji Narodowej i Gloria Artis oraz Krzyżem Kawalerskim „Polonia Restituta”.